Neuroedukacja
Podejście Reggio Emilia jest oparte na badaniach naukowych nad tym, jak przebiega proces nauki u dzieci. Pedagodzy Reggio nieustannie się rozwijają i na bieżąco poznają najnowsze odkrycia z dziedziny edukacji i neuronauk. Jedną z dziedzin naukowych, która jest podstawą pracy dla nauczycieli Reggio jest neuroedukacja.
Neuroedukacja jest interdyscyplinarną dziedziną łącząca wyniki neuronauki, psychologii i pedagogiki w celu opracowania optymalnego procesu nauczania i uczenia się z perspektywy pracy mózgu [1].
Proces uczenia się u dzieci to nic innego jak budowanie połączeń nerwowych w mózgu i wzmacnianie już istniejących sieci nerwowych. Neuroedukacja pokazuje nam, że ważne jest tworzenie nowych połączeń i sieci neuronalnych oraz integracja wszystkich, które już powstały. By podtrzymać zdobyte przez mózg podczas procesu uczenia się informacje, czyli utrzymać aktywność poszczególnych sieci nerwowych odpowiedzialnych za konkretne umiejętności poznawcze, należy czynnie i powtarzalnie stymulować połączenie z poszczególną informacją. Bardzo ważnym jest by w trakcie tego procesu dzieci miały stworzone odpowiednie warunki środowiskowe.
Co wspiera dzieci w poznawaniu i uczeniu się świata?
Mózg uczy się, kiedy jest zrelaksowany i wypoczęty.
Mózg uczy się, kiedy jest dotleniony, nawodniony oraz dobrze odżywiony.
Mózg uczy się, kiedy czuje się bezpieczny i otoczony bezwarunkową miłością.
Mózg uczy się poprzez ruch.
Mózg uczy się we własnym czasie, a w szczególności wtedy, kiedy nikt go do tego nie zmusza.
Mózg uczy się świetnie, kiedy ma możliwość eksploracji zmysłowej.
Mózg uczy się wtedy, kiedy popełnia błędy.
Mózg łatwiej uczy się rzeczy, które są dla niego nowe i przedstawione w ciekawy sposób.
1. Neuroeduakcja czy neurodydaktyka? https://www.godmother.pl/blog/neuroedukacja-co-to-wlasciwie-jest/
2. Spitzer M., Jak uczy się mózg, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 134–136.